Saturday 14 January 2012

Cambodia Part 3: The end

Assalamualaikum

Date: 9 January 2012
Good morning Siem Reap... !!
Pagi nie agak rushing sbb kami kena balik ke Phnom Penh pukul 12 thari nanti...ad byk lg tempat nak lawat nie..
So hari nie kami nak pergi Tonle Sap..seperti biase apakah itu Tonle sap??
Tonle Sap nie adalah tasik air tawar yang terbesar di South East Asia yang merupakan sumber air yang terbesar di Cambodia. Tonle sap nie akan mengikut 2 musim,iaitu musim kering dan musim banjir.Apabila musim kering,air tasik ini akan mengalir ke sungai Mekong, so tasik ini akan menjadi kering (boleh bayang x warna air tasik ni??)..
Apabila musim hujan, air dari sungai akan memenuhi tasik ini kembali..oh ye, musim kering pada bulan Nov- Mei, musim banjir pada bulan Jun.So bulan 3 adalah bulan paling kering la..sampaikan rumah2 yang terapung pon akan betul2 berada pada dasar tasik.

Dari bandar nak ke Tonle sap nie mengambil masa 30 min naik tuk-tuk...Jalan raya nak pergi sini under construction, so Subhanallah la berhabuknyer dan x rata. Kalau time air naik, jalan nie boleh dibanjiri air taw...dalam jugak la tasik nie..tapi org2 kat cni relax jer

inilah jalannyer..berhabuk merah

rumah2 ditepi jalan,...ada tiang yang sangat tggi yang support rumah2 nie
 Nak masuk kena la beli tiket..10 dolar..
Apa ada kat Tonle Sap nie??


Kena naik boat ok untuk ke perkampungan and ke tasik itu..Dari jeti nak ke tasik itu dalam 15 minit naik boat nie..kena melalui sungai.. Apabila musim kering, akan kelihatan jalan raya untuk ke tasik tu, tapi bila air naik, jalan tu x kelihatan.

kami bertiga je..bez kan

inilah tasiknyer..dah macm laut kan.

ada fish farm . 

crocodile farm

floating restaurants and shops

floating school..
Pengajaran..Kalau nak dtg sini pastikan dlm beg anda ad banyak bekalan makanan..kerana kanak2 ini sgt2 kelaparan, kalau beli makanan kat sini terlalu mahal.
Bila tengok keadaan budak2 nie, terasa sgt2 lah bersyukur sbb sekurang2 nyer kita x payah mengayuh sampan dgn baju basah2 pergi sekolah, ada peralatan sekolah yang lengkap..dekat sini, satu kerusi tu share 2 org..kesian betul. Mereka nie lebih ditekankan untuk belajar bahasa Cambodia n Vietnam.


Kembali ke Bandar yer... kite ke Central Market pulak..

dah habis shopping
 Rushing untuk balik ke Phnom penh

kena kuatkan mental n fizikal
 Night at Phnom Penh
semangat lagi nie!!
Tapi kan sedang kami seronok2 berjalan  sambil lintas jalan kat riverside tu, around 8.30 pm...tetibe,pak cik fara punye sling wallet kena ragut...unexpected thing, sampai mmbuatkan fara tergamam sgt2..baru tukar duit kot!!
Pcik fara  kejar peragut bermotor tu,tapi gagal.. jerit HELP!HELP! pon orang ramai buat dek jer..Nasib baik la wallet sebenar ad dlm poket Alhamdulillah duit selamat..Cube teka ap dlm tu??? PASSPORT uolls!!! beharga untuk seorang traveler ok!! Nak buat report polis, x guna,polis yang sgt2 sengal kat sini...so no choice kena  buat report pagi esoknyer (actually our flight pukul 8.30 am ok!! )..So, nak xnak, pcik fara kena la stay lagi kat sane sbb kena buat passport baru..so sad..Pengajaran pada diri sendiri..sila lah bawa berjalan2 passport photostat  yer..

impak kene ragut..terkoyak baju..bentuk wallet itu 
Selepas melewati lorong2 berpuaka di situ dgn harapan peragut tu mencampakkan passport itu di mana2 kan..dan hasilnya HAMPA
Untuk hilangkan nebes dihati n menghilangkan penat..lepak2 la dulu kat Riverside nie

berangin taw!!
Dah penat, balik bilik la ap lagi...esok dah nak balik M'sia...Owh how I miss Malaysia!! cewah!!

x sabarnyer nak balik
Segala memory di Cambodia memang Bez
Tips2 nak ke sini :
1) pergi lama2 sket, 4 hari x cukup
2) bawak duit byk sikit,byk barang2 murah ok!!
3) kena pandai tawar-menawar ok!! jgn mudah percaya kat harga die bagi.lagi satu klu dah tawar smp dah habis murah tu kena beli kang marah plak penjual die (die ngumpat kite dlm bahase die ok!!hampeh).
4) jaga lah passport anda!! hehe

Nice Trip, Nice Place , Nice People~ Love Cambodia

-The End-

wassalam

3 comments:

  1. Yaaa, tu dia.. Siap bg pesanan penaja lg tuh!!! Kih3 habis sudahhhh... Terima kasih kerana share yea..

    ReplyDelete
  2. seronk!!!lain kali bawak aku sama tau...ha kalo dah murah2 tu aku nye brang pe plk

    ReplyDelete
  3. bi...mmg la murah tapi aku x beli pape pon tok kaw..wekkk

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...